Vad gäller kring ommålning av våra hus?
På årsmötet 2016 informerades om vad som gäller vid val av kulör när fastigheten ska målas om utvändigt.
Detta är svaret från Pia Laike på Lunds Stadsbyggnadskontor.
”OM frågan om att måla de vita delarna i en annan färg kommer upp så är det helt klart lovpliktigt. Stadsbyggnadskontoret kommer då inte att tillstyrka en sådan ansökan.
Det är viktigt att helheten behålls och de vita i fasaderna gör att området hålls ihop och det ger området en stark karaktär.
När det så gäller ommålning av panelpartierna så har vi ett exempel där det är gjort. Den grå färgen är ok och enligt min bedömning inte en lovpliktig åtgärd.
OM någon skulle vilja måla dessa delar vita eller väldigt ljusa så anser jag att det är en lovpliktig åtgärd och heller inte en åtgärd som kontoret skulle komma att tillstyrka.
Sammanfattningsvis är det alltså viktig att bibehålla helhetsintrycket med vita fasader och en mörkare ton till detta.
Om man håller sig till denna färgskala behöver bygglov inte sökas.
Sen är det naturligtvis bäst om man håller sig till ursprungsfärgskalan med vitt och någon typ av brunröd panelfärg.”